Thursday, August 5, 2010

Cooking Skills

While being a TSHAM,I think this is just the right timing to brush up my cooking skill..I mean try to cook something new, or maybe something complicated. Sebabnye kalo tengah kerja,by the time balik rumah mesti dah penat, so menu yang selalu di masak adalah ikan goreng, sup ayam..hahaha.
Hari pertama saya jadi TSHAM, I managed to make currypuff for the first time..semalam buat banyak,so selebihnya saya frozenkan. Alhamdullilah,the outcome was not bad. Tapi tersilap budget inti ngan adunan tepung, semalam bancuh 1/2 kg tepung, ngan buat inti guna 1kg kentang, inti masih banyak lebih..rasenye nak guna inti tu untuk buat samosa pulak laaa...hehehe. Semalam jugak saya berjaya, buat bergedel daging menggunakan 1kg kentang,untuk difrozenkan..so nanti masa bulan puasa xdelah kelam kabut sangat.
Hari ni, saya plan nak buat kek kukus coklat (resepi courtesy from Kak Ina), and kalo keadaan mengizinkan saya nak buat frozen donut..jd senang bile anak2 nak minum petangkan..Menu untuk lunch cum dinner arini adalah daging masak kicap, ngan sayur sawi goreng..Saya memang jarang sekali masak daging, antara sebabnye masak daging ni ambik masa yang lama.
Antara menu-menu lain yang saya nak cuba nasi tomato, dalca daging, gulai tulang..


Photobucket

Daging Masak Kicap

Photobucket

Sayur Sawi Goreng

No comments:

Post a Comment